Notiunea de contabilitate primara se refera la intocmirea urmatoarelor documente contabile care stau la baza celor mai importante tranzactii economice:
– contabilitatea registru de casa;
– contabilitatea note de intrare-receptie (nir-uri);
– intocmire deconturii de cheltuieli;
– intocmirea facturilor (facturare);
– intocmirea de dispozitii de plata/incasare catre casierie;
– completarea de chitante, cecuri, ordine de plata, foi de varsamant;
– intocmirea de state de plata, pontaje.
Rolul documentelor contabile este de inregistrare cronologica si sistematica a operatiunilor efectuate. Documentele justificative sunt reflectate in contabilitate (imagine sintetica a operatiunilor), iar toate inregistrarile din contabilitate trebuie sa aiba la baza un document justificativ.
Organizarea contabilitatii patrimoniale constituie o obligatie stabilita prin lege pentru toate persoanele juridice, precum si pentru persoanele fizice care au fost autorizate sa desfasoare activitati pe cont propriu si au calitatea de comerciant.